Sunday, August 2, 2015

The lost souls.

Bismillah...

Terusik dengan kedewasaan dunia. Hilang.
Entah lahh. The lost souls.
I am part of them.
Pernah tak terdetik kat hati kita, nampak org tak pakai tudung, dye rambut kita rasa "Islam ke ni?" "Tah pape nak tayang2 aurat tu, buat dosa je."
Aku pernah merasa macam tu, time2 masih lagi life ni carefree. Masih lagi dalam zone selesa. Pandang dan judge!

Tapi tidaklah selamanya begitu. Bila aku dah start tamat zaman sekolah, bila dah start jadi 'dewasa' aku mula termasuk dalam golongan the lost souls ni...mencari-cari.

Janganlah dikatakan yang tak bertudung tu je yang lost. Aku dari kecik mak aku dah ajar pakai tudung, pun terkadang masih terasa kosong jiwanya. Barangkali jauh dari Tuhan, barangkali masalah dalaman keluarga. Entah.

Sendirian. Banyak membuahkan persoalan aku terhadap kehidupan. Teringat Neefola punya sharing before dia decide untuk berhijab. Dia kata, perasaan nak berubah tu datang, pergi, datang, pergi. Allah!! aku menangis dengar sebabnya aku rasakan yang sama. Perasaan nak berubah. It's not about tudung. Tudung bukan indicator utk seseorang untuk berubah. Jiwa is the answer.

Aku takut aku tak sempat nak berubah sebelum mati. Sebelum masuk ke dunia hakiki tu. Aku terlalu banyak melagha dengan duniawi tapi aku still tak boleh deattach from it. Takut hati dah hitam. na'uzubillah. Allah sentiasa ada, Dan aku harap Allah boleh hantar kan siapa-siapa yang boleh menjadi sumber semangat untuk ke arah itu. Arah yang mendekatkan aku dengan Tuhan

Dan sesungguhhya tiada Tuhan yang layak disembah melainkan ALLAH.

 

0 Comments:

Post a Comment